ژاپن

راهنمای سفر به ژاپن

  • پرهام مصدق زاده
  • 1401/12/27

راهنمای سفر به ژاپن

ژاپن از جذاب‌ترین کشورها برای سفر است. این کشور که در آسیای شرقی قرار دارد از چندین جزیره تشکیل شده. ژاپن از قسمت شمالی با کشور روسیه و از غرب با چین، کره شمالی و کره جنوبی مرز آبی مشترک دارد. این کشور با تکنولوژی پیشرفته و مدرن، آسمان‌خراش‌های زیبا، درخت‌هایی پر از شکوفه‌های گیلاس و غذاهای خوشمزه، بین گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار است.

 

راهنمای سفر به ژاپن؛ شیبویا را فراموش نکنید

شهر توکیو، پایتخت ژاپن، یکی از بزرگ‌ترین پایتخت‌های صنعتی دنیا محسوب می‌شود و ۳۰ درصد از جمعیت ژاپن را تشکیل می‌دهد. توکیو چهارراهی به نام شیبویا دارد که شلوغ‌ترین گذرگاه عابر پیاده‌ی جهان است و در هر چراغ قرمز حدود سه هزار نفر از خیابان‌های آن عبور می‌کنند. احتمالاً این صحنه را در اکثر فیلم‌های ‌هالیوودی دیده‌اید. شیبویا با این شلوغی‌اش حس زندگی را منتقل می‌کند.

از معروف‌ترین فروشگاه‌هایی که در مراکز خرید شیبویا قرار دارند و همیشه شلوغ‌اند، فروشگاه‌های بزرگ شیبویا هیکاری هستند. حضور در این فروشگاه‌ها تجربه‌ی بی‌نظیری است. یکی دیگر از مکان‌های شلوغ توکیو، ایستگاه شینجوکو است که طبق آخرین آمار، روزانه ۳ میلیون و ۶۴۰ هزار نفر در مسیرشان از این ایستگاه عبور می‌کنند.

 

شهرهای مهم ژاپن

ژاپن کشوری است که هر گوشه‌ی آن جذابیت و ویژگی‌های خاص خودش را دارد. شما می‌توانید در تورهای ژاپن، علاوه بر توکیو، به دیگر شهرهای مهم این کشور نیز سفر کنید. اوساکا یکی از شهرهای مهم ژاپن است که در جزیره‌ی‌ هونشو که جزیره‌ی اصلی این کشور به حساب می‌آید، قرار دارد. اوساکا بعد از توکیو، عنوان جذاب‌ترین شهر این کشور را به خود اختصاص داده است.

کیوتو یکی‌ دیگر از شهرهای ژاپن است که جزو برنامه‌های بازدید اکثر تورهای این کشور است. کیوتو سه جاذبه‌ی گردشگری مهم این شهر را در دل خود جا داده است؛ معبد کیومیزودار، معبد طلایی و جنگل بامبو. در شهر کیوتو، ایستگاه قطاری وجود دارد که ۱۵ طبقه است و برای خود شهری فوق مدرن محسوب می‌شود.

یکی‌ دیگر از شهرهای مهم ژاپن، نارا است که به‌عنوان پایتخت باستانی این کشور شناخته می‌شود. مهم‌ترین جاذبه‌های شهر نارا، معبد تودایجی، پارک نارا و معبد کفوکوجی هستند.

 

واحد پول کشور ژاپن

ین، ارز رسمی کشور ژاپن است. ین بعد از دلار آمریکا و یوروی اروپا، سومین ارزی است که در بازار ارز معامله می‌شود. برای سفر به کشور ژاپن می‌توانید در صرافی‌های معتبر ارز خود را به ین تبدیل کرده و سفر آسانی را تجربه کنید.

 

زبان رسمی مردم کشور ژاپن

زبان رسمی این کشور ژاپنی است که یکی از زبان‌های آسیای شرقی به حساب می‌آید. حدود ۹۹ درصد مردم این کشور به این زبان صحبت می‌کنند. خط ژاپنی از لحاظ شکلی از خط چینی گرفته شده اما از نظر معنایی و محتوایی با زبان چینی متفاوت است.

 

اختلاف ساعت ژاپن با ایران

اختلاف ساعت ژاپن با ایران پنج ساعت و نیم است. یعنی اگر در ایران ساعت ۲ بعدازظهر باشد در ژاپن ساعت ۷:۳۰ عصر است.

 

نوع برق شهری کشور ژاپن

سوکت‌های الکتریکی کشور ژاپن از نوع A و B هستند و از ولتاژ ۱۰۰ ولتی پشتیبانی می‌کنند. از این بابت مشکلی در ژاپن نخواهید داشت.

 

شرایط ویزای توریستی ژاپن

برای دریافت ویزای ژاپن باید به‌صورت حضوری به سفارت این کشور مراجعه کنید. درخواست ویزا باید از طرف شخص متقاضی یا نماینده‌ی‌ قانونی او باشد. حدود پنج روز کاری طول می‌کشد تا جواب درخواست ویزا برای شما صادر شود. اگر درخواست شما تأیید شد، ویزا برایتان صادر می‌شود و حدود سه ماه اعتبار دارد. اگر به هر دلیلی درخواست شما رد شود باید برای درخواست مجدد، حدود شش ماه صبر کنید. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید با کارشناسان حرفه‌ای آژانس مسافرتی رویاگشت، مشورت کنید.

 

مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای توریستی ژاپن

  • ارائه‌ی تمامی گذرنامه‌های قبلی و اصل گذرنامه‌ی متقاضی با حداقل شش ماه اعتبار
  • فرم تکمیل‌شده درخواست ویزای توریستی ژاپن
  • یک قطعه عکس ۵/۴ × ۵/۴ با پس‌زمینه‌ی‌ سفید
  • اصل و ترجمه‌ی شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • گواهی اشتغال به کار متقاضی
  • بلیت رفت و برگشت هواپیما
  • واچر هتل
  • بیمه مسافرتی (مطابق با روزهای اقامت در ژاپن)
  • برنامه‌ی سفر (مطابق با روزهای اقامت در ژاپن)
  • گردش حساب سه ماه آخر و تمکن مالی

 

کدام ایرلاین‌ها به ژاپن پرواز دارند؟

پروازهای ژاپن از ایران از طریق خطوط هواپیمایی چاینا ساترن، امارات، ایروفلوت، قطر ایروویز و ترکیش ایرلاینز انجام می‌شود. پرواز ایران به ژاپن یا بالعکس، توسط خطوط هواپیمایی بین‌المللی انجام شده و در بهترین حالت یک توقف خواهد داشت. اگر شما برای سفر خود آژانس رویاگشت را انتخاب کنید، پرواز از شیراز به استانبول و سپس به فرودگاه بین‌المللی ژاپن خواهد بود.

 

بهترین زمان سفر به ژاپن

ژاپن یک کشور جزیره‌ای است و این موضوع باعث تنوع آب‌وهوایی در بخش‌های مختلف این کشور شده است. بهترین زمان سفر به این کشور در فصل بهار بین ماه‌های مارس تا می و در فصل تابستان بین ماه‌های سپتامبر تا نوامبر است. در این بازه‌ی زمانی درخت‌‌های گیلاس شکوفه کرده‌اند و ژاپن بسیار زیباست. البته ژاپن در زمان‌های ذکرشده بسیار شلوغ است.

اگر قصد دارید در فصل زمستان به این کشور سفر کنید، شهرهای شمالی انتخاب خوبی هستند. در زمستان مردم ژاپن برای گذراندن روزهای سرد سال، فستیوال‌‌های مختلفی برگزار می‌کنند. اگر می‌خواهید در این فستیوال‌ها شرکت کنید، تاریخ برنامه‌ی سفر خود را با تاریخ برگزاری فستیوال‌ها هماهنگ کنید.

 

مکان‌های دیدنی کشور ژاپن

ژاپن با نام «سرزمین آفتاب» نیز شناخته می‌شود. سنت‌ها و فرهنگ مردم این کشور زبانزد گردشگرها است. طراحی زیبای معبدهای این کشور و درختان پر از شکوفه‌های گیلاس، سالانه مسافران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. در ادامه بعضی از بهترین جاذبه‌های گردشگری ژاپن را به شما معرفی می‌کنیم.

کوه فوجی

کوه فوجی شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌ی ژاپن است و بلندترین قله‌ی این کشور به حساب می‌آید. در هر تابستان بیش از یک میلیون نفر از این کوه بالا رفته و روی قله‌ی آن به تماشای غروب آفتاب می‌نشینند. در اطراف کوه فوجی شهرها و روستاهایی قرار دارند که از همه‌ی آن‌ها این کوه زیبا قابل رویت است.

پارک شینجوکو

این پارک زیبا از شلوغ‌ترین و محبوب‌ترین مکان‌های توکیو است. در قسمت‌های شمالی این باغ سبک فرانسوی و انگلیسی غالب است و در قسمت‌های جنوبی، باغ‌های سنتی ژاپنی قرار دارند. در شینجوکو حدود ۱۵۰۰ درخت وجود دارد که پر از شکوفه‌های گیلاس‌اند. این باغ در فصل بهار بسیار زیبا و رویایی است و می‌‌توانید از دیدن زیبایی‌هایش نهایت لذت را ببرید.

معبد سنسوجی

اگر به ژاپن سفر کردید، از دیدن این معبد قدیمی غافل نشوید. معبد سنسوجی قدیمی‌ترین معبد شهر توکیو در منطقه‌ی آساکوسا است. سنسوجی یک معبد بودایی است و حدود ۱۵۰۰ سال قدمت دارد. متأسفانه این معبد زیبا در جنگ جهانی دوم به‌طور کامل تخریب شد. ساختمانی که امروز وجود دارد بر اساس طرح ساختمان‌های قدیمی بازسازی شده است. همین باعث شده که این معبد به‌عنوان نمادی از تولد دوباره و صلح در میان مردم ژاپن شناخته شود. در بیرون این معبد بازارهای سنتی وجود دارند که سوغات و صنایع دستی می‌فروشند.

جنگل‌های بامبوی کیوتو

یکی از مکان‌های دیدنی کیوتو جنگل بامبو است. این جنگل یک کوچه‌ی زیبا با هزاران درخت بامبو است. در ژاپن بامبو نماد قدرت است و مردم ژاپن معتقدند که درختان بامبو محافظی در برابر ارواح شیطانی هستند. مسیرهای پیاده‌روی از داخل این جنگل باشکوه و دوچرخه‌سواری بین انبوهی از درختان بامبو یک تجربه‌ی بی‌نظیر خواهد بود. زیبایی جنگل بامبو فقط به‌دلیل وجود درختان بامبو نیست، بلکه صدایی که هنگام وزیدن باد به وجود می‌آید، نوایی بسیار زیبا و آرامش‌بخش است.

معبد فوشیمی ایناری

این معبد برای پرستش خدای برنج و فراوانی در آیین شینتو در اوایل قرن هشتم و در شهر کیوتو ساخته شد. معبد ایناری به‌دلیل داشتن هزاران دروازه‌ی قرمزرنگ شهرت دارد. مسیرهایی بازدیدکننده‌ها را به‌سمت جنگل کوه مقدس ایناری که به محوطه‌ی معبد تعلق دارد، هدایت می‌کنند. در میان هزاران معبد این ناحیه، معبد فوشیمی اهمیت بیشتری دارد. یکی از اصلی‌ترین دلیل بازدید گردشگران از این معبد، کاوش در مسیرهای کوهستانی و ساختمان‌های معابد است.

قلعه‌ی‌ اوزاکا

اوزاکا از مهم‌ترین قلعه‌های کشور ژاپن است و در شهر اوزاکا قرار دارد. سازه‌های چوبی و سنگی این قلعه به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا نگاهی اجمالی به دوران فئودالی ژاپن داشته باشند. این قلعه ۱۳ سازه دارد. دروازه‌ها و برج‌های بزرگ در کنار خندق عظیم از جذابیت‌های این سازه‌ها هستند. از دیگر جذابیت‌های قلعه‌ی اوزاکا، مجموعه‌ی سقف برج شماره‌ی هشت است که به‌شکل دلفین درآمده و با کاشی‌های زینتی و حکاکی‌هایی به‌شکل ببر با طلا پوشانده شده است.

برج دروازه‌ی اوزاکا

برج دروازه‌ی اوزاکا

در شهر اوزاکا اتوبانی وجود دارد که مسیرش از وسط یک برج ۱۶ طبقه می‌گذرد. زمانی که سوار آسانسور این برج شوید، متوجه می‌شوید که برای طبقه‌ی پنج تا هفت کلیدی وجود ندارد و آسانسور مستقیم از طبقه‌ی چهار به هشت می‌رود. علت وجود این اتوبان بین ساختمان، کشمکش پنج ساله میان شرکت سازنده‌ی اتوبان و صاحبان زمین‌های اطراف آن است. نتیجه‌ی این کشمکش حالا به یکی از جاذبه‌های گردشگری ژاپن تبدیل شده است.

 

حمل‌ونقل عمومی در کشور ژاپن به چه صورت است؟

سیستم حمل‌ونقل ژاپنی از بهترین سیستم‌های حمل‌ونقل جهان است. در این کشور می‌توانید از قطار، اتوبوس، تاکسی و مترو برای رفتن به مکان‌های دیدنی استفاده کنید. برای اینکه بتوانید به‌راحتی از سیستم حمل‌ونقل این کشور استفاده کنید، باید کارت آی سی IC Card)) تهیه کنید. با استفاده از این کارت‌ می‌توانید مترو، اتوبوس و قطار سوار شوید. ایستگاه‌های مترو در شهرهای بزرگ ژاپن در نزدیکی مراکز خرید، بخش‌های تجاری شهر و جاذبه‌های گردشگری قرار دارند.

 

غذاهای معروف کشور ژاپن

امروزه آشپزی ژاپنی در سراسر جهان اسم و رسم خاصی دارد. فرهنگ غذایی ژاپن بسیار غنی است. در غذاهای ژاپنی سس سویا، ماهی و سبزیجات نقش مهمی دارند. شاید سوشی معروف‌ترین غذای ژاپنی باشد اما غذاهای جذاب و خاص ژاپنی فقط به سوشی‌ها محدود نمی‌شوند.

تمپورا (Tempura)

در این غذا، محصولات دریایی و سبزیجات تازه به آرد مخصوص تمپورا و آب یا شیر آغشته شده و سپس سرخ می‌شوند. این غذا را با سس سویا سرو می‌کنند.

کابایاکی (Kabayaki)

این غذا نوعی کباب است که اغلب در زمستان پخته می‌شود. کابایاکی، ماهی یا مارماهی کباب‌شده است. این غذا طعمی شیرین و تلخ و عطری دودی دارد و با برنج سرو می‌شود. کابایاکی از قدیمی‌ترین غذاهای کشور ژاپن است که می‌توانید در رستوران‌های قدیمی نیز آن را سفارش دهید.

اوچازوکی (Ochazuke)

این غذا نوعی سوپ است و مواد اصلی‌اش ماهی، برنج و چای سبز هستند. برای تهیه‌ی‌ این غذا از ماهی تن یا قزل آلا استفاده می‌شود. سس سویا و آلو طعم این غذا را بی‌نظیر می‌کند.

سوبا (Soba)

این غذا شبیه سوپی است که با رشته‌های تیره‌رنگ گندمی پخته می‌شود. سس سویا و بامبو نیز به این غذا اضافه می‌کنند. این رشته‌های گندمی در غذاهای ژاپنی به‌وفور استفاده می‌شود. سوبا را در هر رستوران ژاپنی می‌توانید سفارش دهید.

رامن (Ramen)

این غذای اصیل ژاپنی از نودل‌های مخصوص تهیه می‌شود و روی آن، گوشت، ماهی، سبزیجات، صیفی‌جات و تخم مرغ قرار می‌دهند. رامن غذای سنگینی است و هر منطقه از ژاپن، رامن خاص خودش را دارد.

یاکی ایمو (Yaki-imo)

یاکی ایمو از غذاهای خیابانی ژاپن است که در گوشه وکنار شهر می‌توانید، پیدا کنید. این غذا سیب‌زمینی تنوری است که از نوعی سیب‌زمینی خاص تهیه می‌شود. برای تهیه‌ی‌ آن، سیب‌زمینی را فویل‌پیچ می‌کنند و داخل فر قرار می‌دهند تا کبابی شود.

تاکویاکی (Takoyaki)

این غذا به شکل توپک‌های کوچک است که از ترکیب هشت پا، زنجبیل، پیازچه و ادویه تهیه می‌شود. قبل از سرو این غذا، سس شیرین روی آن می‌ریزند.

شک نکنید از اقامت در ژاپن خاطرات خوبی به همراه خواهید داشت.



دیدگاه ها

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما چیست؟