ایران

تعطیلات برخی از کشورها

  • پرهام مصدق زاده
  • 1402/03/20

بدترین زمان برای سفرهای توریستی کدام ماه‌ها هستند؟

تعیین بهترین زمان برای سفر در طول سال کار آسانی نیست، زیرا هر کشوری در تمام ماه‌های سال جذابیت‌های خاص خود را دارد. همچنین به‌دلیل موقعیت جغرافیایی هر منطقه و تفاوت فصل‌ها در دو نیم‌کره، ارتباط مستقیمی بین زمان سفر و شرایط جوی هر کشور وجود دارد.

معمولاً در ماه سپتامبر، تمام نقاط دنیا شرایط جوی خوبی دارند. پس می‌توان گفت بین تمام ماه‌های سال، سپتامبر بهترین زمان سفر است. در ادامه‌ی این مطلب از بدترین زمان برای سفرهای توریستی هر منطقه خواهیم گفت تا بر این اساس بتوانید با توجه به شرایط خود، بهترین زمان سفرتان را انتخاب کنید.

چه زمانی از سال برای سفر به اندونزی مناسب نیست؟

ماه نوامبر تا آوریل بدترین زمان برای سفر به کشور اندونزی است؛ زیرا در این ماه بارندگی شدید است و تغییر جریان‌های اقیانوسی باعث می‌شود مقدار زیادی از زباله‌های پلاستیکی به سواحل کشیده شود و منظره‌ی ساحل را خراب ‌کند. علاوه بر این، دید آب کم است و کثرت امواج هم حرکت کشتی‌ها را دشوار می‌کند. در ماه‌های دسامبر و ژانویه نیز بارش باران زیاد است و باران باعث می‌شود سر و کله پشه‌های ناقل بیماری مالاریا پیدا شود. ماه ژانویه جزو ماه‌های شلوغ سال محسوب می‌شود؛ زیرا در این بازه‌ی زمانی استرالیایی‌ها برای سفر به این کشور می‌آیند و محل‌های اقامت‌ از ماه‌ها قبل رزرو می‌شوند. اگر به جشن و شلوغی علاقه ندارید، این ماه‌ها را برای سفر خود انتخاب نکنید.

چه زمانی از سال برای سفر به تایلند مناسب نیست؟

سفر به تایلند در ماه‌های ژوئن تا اکتبر به‌دلیل بارش شدید باران، فضاهای گل‌آلود، جاده‌های پر از آب و نیش پشه مناسب نیست. همچنین ماه‌های مارس تا می به‌دلیل دمای بسیار بالای هوا، تعریق زیاد و امکان بروز آسیب‌های پوستی، زمان مناسبی برای سفر به این کشور نیست. از ماه جولای تا اکتبر، طوفان‌های گرمسیری اتفاق می‌افتند. در این ماه‌ها، بارش‌های موسمی دریا را مواج می‌کنند و این موج‌های بزرگ و طوفان‌های مکرر برای شنا و ورزش‌های آبی بسیار خطرناک‌اند. بنابراین اگر می‌خواهید از سفر خود نهایت لذت را ببرید، توصیه می‌کنیم در این ماه‌ها به تایلند سفر نکنید.

چه زمانی از سال برای سفر به سنگاپور مناسب نیست؟

ماه سپتامبر زمان مناسبی برای سفر به این کشور نیست، زیرا کیفیت هوای سنگاپور، تحت‌تأثیر سوزاندن کاه در اندونزی به‌شدت کاهش می‌یابد و به‌دلیل وجود دود در هوا دید شهر کم می‌شود. در ماه فوریه نیز به‌دلیل تعطیلات سال نوی چینی، بسیاری از بازارها و مغازه‌های محلی حداقل یک هفته تعطیل‌اند و جاذبه‌های تفریحی و هتل‌ها هم شلوغ خواهند بود. اگر از شلوغی بیزارید و دنبال آرامش هستید، در این ماه به سنگاپور سفر نکنید. همچنین اگر به باران علاقه‌ای ندارید، بهتر است ماه‌های آگوست و ژوئن را که مصادف با شروع بارش‌های موسمی است، برای سفرتان انتخاب نکنید.

چه زمانی از سال برای سفر به قبرس شمالی مناسب نیست؟

سفر به قبرس شمالی در اواسط فصل تابستان، یعنی در ماه‌های جولای و آگوست مناسب نیست؛ زیرا در این زمان هوا به‌شدت گرم است و دما به ۴۱ درجه هم می‌رسد. گرمای بیش از حد باعث می‌شود کمی از عمق آب دریا هم کاسته می‌شود. از شدت گرما، گردشگران احساس تنگی نفس خواهند کرد و حتی ممکن است دچار گرمازدگی شوند. در فصل بهار، یعنی ماه فوریه، هوا سرد است و زمان مناسبی برای شنا در دریا نیست. پس سفر به قبرس شمالی در این ماه را به کسانی که به تفریحات ساحلی علاقه دارند، توصیه نمی‌کنیم.

چه زمانی از سال برای سفر به ارمنستان مناسب نیست؟

معمولاً مسافران در زمستان، به‌خصوص ژانویه و فوریه به ارمنستان نمی‌روند؛ زیرا دما بسیار پایین است و شهرهای اصلی گردشگر ندارند. ماه آوریل هم به‌دلیل مرطوب بودن هوا و بارش شدید باران، شاید زمان مناسبی برای سفر به این کشور نباشد. در ماه نوامبر، دما کاهش می‌یابد و ارمنستان خودش را برای زمستان می‌کند. همچنین هیچ جشنواره‌ای برای این ماه برنامه‌ریزی نشده است، پس زمان مناسبی برای سفر به این کشور نخواهد بود.

چه زمانی از سال برای سفر به گرجستان مناسب نیست؟

ماه‌‌های ژوئن تا آگوست به‌دلیل رطوبت و دمای بالا زمان مناسبی برای سفر به گرجستان نیست. دما در ماه‌های تابستان به ۴۰ درجه می‌رسد. در این ماه‌ها، به‌دلیل افزایش سطح رطوبت ناشی از گرم شدن هوا رعد و برق‌ رخ می‌دهد. همچنین طوفان‌های فصل تابستان که با بارش‌های شدید و تگرگ ‌همراه است، در صورت آمادگی نداشتن در فضای باز، ایمنی شما را به خطر می‌اندازد. متأسفانه، به‌دلیل شرایط خشک ناشی از گرما، آتش‌سوزی‌ها در ماه‌های گرم‌تر در گرجستان بیشتر اتفاق می‌افتند. قبل از رفتن به هر گونه پیاده‌روی یا سفرهای کمپینگ با مقامات محلی مشورت کنید، زیرا آتش‌سوزی در این فصل می‌تواند خطرناک باشد. در تعطیلات روز کارگر، سال نو و کریسمس در کشور گرجستان، اکثر مردم به خیابان‌ها می‌آیند که باعث ایجاد ترافیک‌ سنگین می‌شود. بهتر است قبل از سفر خود برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید تا با مشکل مواجه نشوید.

چه زمانی از سال برای سفر به ویتنام مناسب نیست؟

معمولاً اواخر ژانویه یا اوایل فوریه سال نوی ویتنامی‌ها است. در سال نو مردم ویتنام تا یک هفته‌ی کامل مرخصی می‌گیرند تا با خانواده‌ی خود وقت بگذرانند، به بزرگان خود ادای احترام کنند و دعا بخوانند. بسیاری از مغازه‌های محلی، غذاخوری‌ها و بازارها در هفته‌ی اول تعطیل خواهند بود و بخش‌هایی از ویتنام آرام و خالی از مردم محلی است. تت یا سال نوی ویتنامی، بدترین زمان سال برای مسافران در ویتنام است؛ زیرا علاوه بر تعطیلی، تمامی خدمات رفاهی و تفریحی گران بوده و حتی ممکن است خدمات مهمی مثل خدمات پزشکی در دسترس نباشد.

قبل از سفر خود به این کشور خوب تقویم را بررسی کنید تا سفرتان با روز ملی ویتنام یعنی دوم ماه سپتامبر تداخل نداشته باشد؛ زیرا در این زمان سفر به خارج از شهرها بسیار سخت است. مردم ویتنام، بین سه تا پنج روز مرخصی می‌گیرند و تمامی خدمات را مختل می‌کنند. اگر ناخواسته در چنین روزهایی در ویتنام بودید، سعی کنید از مقاصد گردشگری محبوب بازدید نکنید، زیرا این مکان‌ها بسیار شلوغ و آزاردهنده هستند و هزینه‌ی آن‌ها هم گران‌تر از روزهای عادی است.

کسانی که از باران و خیس شدن لذت نمی‌برند، از سفر کردن به ویتنام در ماه‌های مارس تا آگوست اجتناب کنند. تابستان، فصلی بارانی در شمال ویتنام است. در این بازه‌ی زمانی، بارش باران و تگرگ شدید است و احتمال وقوع سیل نیز وجود دارد. ناگفته نماند، فصل تابستان در ویتنام بسیار گرم و شرجی است. منطقه‌ی مرکزی، بین ماه‌های نوامبر و دسامبر دوره‌ی بارانی خود را آغاز می‌کند. شهرهای هیو و دانانگ دوره‌ی بارانی طولانی‌تری را بین سپتامبر تا فوریه تجربه می‌کنند. همچنین برخی از مناطق مرکزی ساحلی، ممکن است بین آگوست تا نوامبر با طوفان شدید مواجه شوند. در نتیجه سفر به ویتنام، بین ماه‌های نوامبر تا ژانویه مناسب نیست.

چه زمانی از سال برای سفر به چین مناسب نیست؟

از سفر به چین در هر تعطیلات عمومی خودداری کنید. اولین تاریخی که باید از آن اجتناب کنید، جشنواره‌ی بهار است که به نام سال نوی چینی یا چونجی نیز شناخته می‌شود. این مهم‌ترین تعطیلات کشور چین است و میلیون‌ها چینی در سراسر کشور در حال تردد هستند. در این زمان بلیت هواپیما گران‌تر خواهد بود، یافتن بلیت قطار تقریباً غیرممکن است و جاذبه‌های گردشگری مملو از بازدیدکنندگان از سراسر چین است.

بنابراین برای مسافرانی که می‌خواهند در مکان‌های دیدنی چین وقت بگذرانند، سال نوی چینی قطعاً زمان مناسبی نیست. فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در روزهای تعطیل سال نوی چینی در شهرهای بزرگی مانند پکن و شانگهای باز هستند اما بسیاری از مکان‌ها در چین حداقل برای چند روز یا حتی یک هفته بسته می‌شوند. بنابراین، فرصت‌ لذت بردن از خوردن یک غذا در رستوران‌های کوچک چینی و مکان‌های سنتی را از دست خواهید داد. زمان نامناسب دیگر برای بازدید از چین، هفته‌ی طلایی است که از اول تا هفتم اکتبر برگزار می‌شود و روز ملی چین است.

چه زمانی از سال برای سفر به عمان مناسب نیست؟

گردشگران فصل تابستان را با توجه به شدت رطوبت و گرمای طاقت‌فرسا، برای سفر به عمان انتخاب نمی‌کنند. همچنین کریسمس و سال نوی میلادی از شلوغ‌ترین زمان‌ها برای سفر به این کشور است؛ قیمت هتل‌ها در کریسمس بسیار بالاست، از ماه‌ها قبل رزرو شده‌اند و پیدا کردن محلی برای اقامت بسیار سخت خواهد بود. شهر صلاله نیز در ماه‌های ژوئن تا سپتامبر به‌دلیل بارش‌های موسمی، بدترین آب‌وهوا را دارد و گزینه‌ی خوبی برای سفر نیست.

چه زمانی از سال برای سفر به سریلانکا مناسب نیست؟

از اواخر ماه آوریل تا می و همچنین ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر به‌دلیل شدید بودن باران‌های موسمی زمان مناسبی برای سفر به سریلانکا نیست. حتی ممکن است بسیاری از جاذبه‌های گردشگری به‌دلیل باران شدید و جاری شدن سیل بسته شوند. همچنین سیزدهم و چهاردهم ماه آوریل، آغاز سال نو در کشور سریلانکا است و این دو روز جزو تعطیلات رسمی هستند و ممکن است حتی قطارها و اتوبوس‌ها نیز فعالیت نداشته باشند.

علاوه بر موارد گفته‌شده، در سریلانکا هنگام ماه‌های پویا (وقتی ماه کامل می‌شود) همه جا تعطیل است و فستیوال‌های شادی برگزار می‌شود. مهم‌ترین آن‌ها فستیوال وساک پویا و فستیوال پوسون پویا است که برای مردم سریلانکا مقدس به حساب می‌آیند. از آنجایی که برگزاری این فستیوال‌ها شهر را از حالت عادی و نظم معمول خارج می‌کنند بهتر است که از قبل تحقیقات خود را انجام دهید.

چه زمانی از سال برای سفر به مالزی مناسب نیست؟

مالزی با تمام زیبایی‌هایی که دارد، در بعضی از ماه‌های سال برای سفر مناسب نیست. با توجه به موقعیت جغرافیایی هر قسمت از مالزی، زمان بارش‌های موسمی متفاوت است. بین ماه‌های نوامبر و فوریه، قسمت‌های غربی ساحل ساراواک و بورنئو به‌شدت تحت‌تأثیر این بارندگی‌ها هستند.

در سواحل شرقی نیز این بارش‌ها بین ماه‌های نوامبر و مارس به اوج می‌رسند. باران‌های موسمی سفر شما را به‌طور کامل مختل می‌کنند؛ چون احتمال قطعی برق وجود دارد، سفر با قایق‌ها و کشتی‌ها چندین ساعت به تعویق می‌افتد و حتی ممکن است به دلیل بادهای شدید و دریای طوفانی، سفرهای دریایی لغو شوند. در این بازه‌ی زمانی آب دریا نیز کدر است و شما نمی‌توانید غواصی کنید.

همچنین مسیرهای لغزنده، جاده‌های گل‌آلود و رودخانه‌های مواج ممکن است شما را در معرض خطر قرار دهند. در این بازه‌ی زمانی از رفتن به مناطق روستایی و دورافتاده با زیرساخت‌های ضعیف اجتناب کنید، زیرا ممکن است در معرض سیل‌های ناگهانی خطرناک باشند.

در ماه‌‌های سپتامبر، آگوست و اکتبر به‌دلیل آتش‌سوزی‌ در جنگل‌های اندونزی و همچنین دودهایی که توسط کارخانه‌ی روغن نخل در هوا پخش می‌شوند، هوای مالزی به‌شدت آلوده است و ذرات معلق در هوا برای سلامتی مضر هستند. بهتر است برای سفر خود به مالزی این ماه‌ها را انتخاب نکنید. مورد آخری که بهتر است در نظر داشته باشید این است که سالانه فستیوال‌های زیادی در این کشور برگزار می‌شود و احتمال تعطیلی اکثر مکان‌ها و مغازه‌ها وجود دارد و ممکن است روزهای برگزاری فستیوال برای سفر چندان مناسب نباشند. پیدا کردن وسایل حمل‌و‌نقل و محل اقامت در این روزها سخت خواهد بود؛ به‌خصوص اگر جمعه یا دوشنبه باشد.

چه زمانی از سال برای سفر به روسیه مناسب نیست؟

یکم ماه می در کشور روسیه تعطیلی رسمی است. در این روز اتحادیه‌های کارگری مختلف برای بزرگداشت روز کارگر راهپیمایی برگزار می‌کنند. بنابراین رفت‌وآمد در شهر سخت خواهد شد و شما مجبورید در محل اقامت خود بمانید. ماه‌های ژوئن و آگوست زمان اوج ورود گردشگران به این کشور است و همه جا شلوغ است. همچنین هزینه‌های سفر در این ما‌ه‌ها از جمله قیمت هتل‌ها، هزینه‌ی‌ وسایل حمل‌ونقل عمومی و مواد غذایی گران‌تر می‌شود.

خبر بد برای علاقه‌مندان به تئاتر اینکه تئاترهای اصلی روسیه، مانند بولشوی و مارینسکی در تابستان بسته هستند. از طرفی در این کشور در ماه‌های گرم فصل تابستان، اقامتگاه‌ها، هتل‌ها و حتی خانه‌های مردم محلی آب گرم ندارند و گاهی حتی ممکن است آب کلاً قطع شود. از طرف دیگر ماه‌های دسامبر و فوریه، سردترین ماه‌های سال هستند و دما در بعضی از نقاط کشور به منفی ۴۰ درجه نیز می‌رسد. در این بازه‌ی زمانی بسیاری از مکان‌های دیدنی به‌دلیل شدت سرما بسته هستند.

چه زمانی از سال برای سفر به امارات مناسب نیست؟

هوای امارات در ماه‌های جولای و آگوست به‌شدت گرم و شرجی است و دما تا ۴۷ درجه نیز می‌رسد. گردشگران معمولاً این بازه‌ی زمانی را برای سفر انتخاب نمی‌کنند؛ زیرا به‌دلیل شدت تابش آفتاب، نمی‌توانند از تفریحات آبی در استخر و ساحل استفاده کنند. حتی در این زمان نمی‌توان در خیابان‌های زیبای شهر قدم زد و گردشگران مجبورند در محل اقامت خود بمانند.

در فصل تابستان بسیاری از جاذبه‌های گردشگری تعطیل هستند یا ساعات کاری محدودی دارند. در ماه رمضان نیز خوردن و آشامیدن و کشیدن سیگار در اماکن عمومی ممنوع است. بسیاری از مغازه‌ها و رستوران‌ها در این ماه بسته می‌شوند و این موضوع برای گردشگرانی که روزه نیستند، مشکل‌ساز می‌شود.

چه زمانی از سال برای سفر به هند مناسب نیست؟

اگر نمی‌توانید گرمای سوزان را تحمل کنید، بین ماه‌های آوریل تا ژوئن به هند نروید. ماه آگوست نیز به‌دلیل بارش‌های شدید و دردسرسازی که برای مسافران دارد، برای سفر گزینه‌ی مناسبی نیست. آگوست مرطوب‌ترین ماه این کشور است و برای آن‌هایی که تحمل هوای شرجی را ندارند اصلاً گزینه‌ی خوبی نیست.

اگر به تجربه‌ی کمپ بیابانی علاقه دارید، ماه‌های می و ژوئن مناسب این تفریح نیستند، زیرا برخی از استراحتگاه‌های بیابانی به‌دلیل گرما بسته می‌شوند. و در آخر، از رفتن به ساحل گوا بین ماه‌های ژوئن تا آگوست خودداری کنید؛ زیرا در این زمان‌ها دریا بسیار مواج بوده و برای شنا کردن امن نیست و امکان بسته بودن بسیاری از استراحتگاه‌ها نیز وجود دارد.

چه زمانی از سال برای سفر به ترکیه مناسب نیست؟

به‌طورکلی فصل تابستان برای سفر به ترکیه مناسب نیست، زیرا دمای هوا در ترکیه در طول ماه‌های تابستان به ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و در طول روز نمی‌توانید از جایی بازدید کنید. در این بازه‌ی زمانی سواحل بسیار شلوغ هستند و به‌دلیل ازدحام مردم محلی و گردشگران، ممکن است جایی را برای استراحت و آرامش خود پیدا نکنید.

از آنجا که تقاضا برای سفر در ماه‌های تابستان زیاد است، قیمت هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و تفریحات بالا خواهد بود. بسیاری از محبوب‌ترین جاذبه‌های ترکیه، از جمله ایاصوفیه و کاخ توپکاپی، به‌دلیل گرما و استقبال کم بازدیدکنندگان در طول ماه‌های جولای و آگوست بسته می‌شوند.

فرودگاه‌ها هم در این بازه‌ی زمانی بسیار آشفته و شلوغ‌اند؛ زیرا تعداد زیادی از مردم سعی می‌کنند سفر ترکیه‌ی‌ خود را به پایان برسانند. در آخر، به‌دلیل اینکه ترکیه کشور اسلامی است در ماه رمضان اکثر مغازه‌ها و رستوران‌های آن تعطیل است و این ماه زمان مناسبی برای سفر به ترکیه نخواهد بود.

چه زمانی از سال برای سفر به قبرس جنوبی مناسب نیست؟

ماه ژانویه تا اواسط ماه فوریه، سردترین ماه‌های قبرس جنوبی هستند. در این ماه‌ها به‌دلیل سردی هوا، دمای آب دریا نیز پایین می‌آید و امکان شنا وجود ندارد. پس کسانی که به شنا و تفریحات ساحلی علاقه دارند، سفر در ماه‌های ژانویه تا اواسط فوریه برای آن‌ها مناسب نیست. همچنین ماه ژانویه مصادف با سال نوی میلادی است و زمان شروع تعطیلات رسمی این کشور بوده و بیشتر مکان‌های گردشگری بسته می‌شوند.

ماه آگوست نیز جزو ماه‌هایی است که برای سفر به قبرس جنوبی مناسب نیست، زیرا هوا گرم و به‌شدت مرطوب است و به‌دلیل فرارسیدن فصل سفر، گردشگران خارجی به این کشور می‌آیند و همه‌ جا شلوغ خواهد بود. در ماه اکتبر نیز با نزدیک شدن به فصل سرما، بارندگی‌ها آغاز می‌شود و برای کسانی که به‌دنبال آب‌وهوای ساحلی هستند، این ماه گزینه‌ی‌ خوبی نیست.

در جشن Kataklysmos که در ماه ژوئن برگزار می‌شود یک هفته در کشور جشن است و در این مدت اداره‌ها و مغازه‌ها تعطیل می‌شوند. پس بهتر است قبل از سفر خود با دقت بیشتری برنامه‌ریزی کنید تا از سفرتان نهایت لذت را ببرید.



دیدگاه ها

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما چیست؟