مالزی

راهنمای سفر به مالزی

  • پرهام مصدق زاده
  • 1402/01/24

راهنمای سفر به مالزی

مالزی کشوری آسیایی است که سالانه گردشگران زیادی به آن سفر می‌کنند. دریای چین این کشور را به دو قسمت تقسیم کرده است. این دو بخش شبیه یکدیگر هستند و در هر بخش، سواحل زیبا و کوهستان‌های جنگلی انبوهی وجود دارد که تماشای آن‌ها برای هر کسی لذت‌بخش خواهد بود. با اینکه مالزی شهرهای مدرنی دارد اما طبیعت‌ بکر آن باعث شده این کشور به یک مقصد عالی برای سفر تبدیل شود. همچنین مالزی کشوری است که از مالایی‌ها، چینی‌ها و هندی‌ها ترکیب شده و فرهنگ‌ها، نژادها و مذاهب گوناگونی در آن وجود دارند و همین باعث شده تا مالزی به یکی از کشورهای شگفت‌انگیز جهان تبدیل شود.

 

شهرهای مهم مالزی برای مسافرت

شهر کوالالامپور بزرگ‌ترین شهر و پایتخت این کشور است و در مرکز ایالت سلانگور قرار دارد. این شهر به‌دلیل اینکه در محل تلاقی رودخانه‌های کلانگ و گمباک قرار گرفته، به «پایتخت گل‌آلود» نیز معروف است.

یکی دیگر از شهرهای مهم کشور مالزی، شهر پنانگ است که به آن لقب «جزیره‌ی شگفتی‌ها» را داده‌اند. وجود سواحلی با ماسه‌های طلایی‌رنگ، نخل‌های سرسبز و بلند، جنگل‌های استوایی، حیوانات و پرندگان و میوه‌های متنوع، شهر پنانگ را بی‌نظیر کرده است. یکی از نکات قابل‌توجه در این شهر این است که بیشتر قسمت‌های آن جزیره‌ای است.

شهر لنکاوی نیز جزو شهرهای توریستی کشور مالزی محسوب می‌شود. لنکاوی به‌عنوان مجمع‌الجزایر از صد جزیره تشکیل شده است. این شهر در قسمت شمال غربی مالزی قرار دارد و به «شهر جواهرکده» نیز مشهور است. از زیبایی‌های لنکاوی می‌توان به ماسه‌های سفید، آب‌های روشن کریستالی و درختان استوایی‌ آن اشاره کرد.

واحد پول کشور مالزی

رینگیت ارز رسمی کشور مالزی است. بهتر است هنگام سفر به مالزی، دلار همراه خود داشته باشید و در یکی از صرافی‌های معتبر مالزی دلار خود را به رینگیت تبدیل کنید.

 

زبان رسمی مردم کشور مالزی

تنها زبان رسمی کشور مالزی، مالایی است. البته زبان انگلیسی هم زبان اجباری در این کشور است و مردم باید در ایستگاه‌های پلیس و اداره‌های دولتی به زبان انگلیسی صحبت کنند.

 

اختلاف ساعت مالزی با ایران

مالزی چهار ساعت و نیم از ایران جلوتر است. یعنی اگر در ایران ساعت ۱۲:۰۰ ظهر باشد، در مالزی ساعت ۱۶:۳۰ است.

 

نوع برق شهری کشور مالزی

ولتاژ برق مالزی از ۲۲۰ تا ۲۴۰ ولت و ۵۰ هرتز پشتیبانی می‌کند و پریزهای برقی از نوع G هستند.

 

شرایط اخذ ویزای توریستی کشور مالزی

مسافران برای ورود به کشور مالزی به ویزا نیاز دارند که یا قبل از ورود به کشور مالزی یا در فرودگاه مالزی باید برایشان صادر شود. کشور مالزی در صادر کردن ویزا برای اتباع خارجی شرایط خاصی دارد. مسافران بعضی از کشورها بدون دریافت ویزا و به‌صورت کوتاه‌مدت می‌توانند به این کشور سفر کنند، در حالی که مسافران بعضی کشورهای دیگر باید برای ورود به این کشور درخواست ویزا بدهند.

علاوه بر ویزا، هنگام ورود مسافران به مالزی، یک کارت ویزیت اجتماعی توسط افسر مالزیایی به مسافران داده می‌شود. ویزای توریستی این کشور برای ایرانیان به‌صورت فرودگاهی صادر می‌شود، یعنی بعد از رسیدن به فرودگاه مالزی، مهر به پاسپورتتان زده می‌شود و شما اجازه‌ی ۱۴روز اقامت در این کشور را دارید. شما برای سفر به مالزی نیاز ندارید به سفارت مراجعه کنید و این مهر حکم ویزا را برای شما دارد. برای گرفتن این مهر باید بلیت رفت‌وبرگشت خود را به‌همراه داشته باشید و پاسپورتتان حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.

 

کدام ایرلاین‌ها به کشور مالزی پرواز دارند؟

ایرلاین‌هایی مانند ایران ایر، ماهان ایر، امارات ایرویز، ایر آسیا و قطر ایرویز هر هفته به مالزی پرواز دارند. پرواز تمامی ایرلاین‌ها به‌جز امارات و قطر ایرویز، به‌طور مستقیم به کوالالامپور است.

 

بهترین زمان سفر به کشور مالزی

مالزی به‌دلیل نزدیکی به خط استوا، آب‌وهوای استوایی دارد و در طول سال هوا گرم و مرطوب است. در فصل بهار و تابستان بارش‌های زیاد و سیل‌آسایی این کشور را دربرمی‌گیرد اما در فصل پاییز و زمستان مقدار بارش‌ها کم می‌شود. در فصل بارندگی این کشور، سواحل شرقی و انتهای غربی ساراواک درگیر بارش است.

شدیدترین بارش‌ها از اواخر نوامبر تا اواسط فوریه اتفاق می‌افتد. نواحی غربی شبه جزیره و منطقه‌ی صباح، در ماه‌های اکتبر و سپتامبر مرطوب‌ترین هوا را دارند. در حالت کلی، بهترین زمان سفر به مالزی بین ماه مارس و اوایل اکتبر است. در این بازه‌ی زمانی بارندگی و رطوبت بسیار کم است. ماه‌های ژانویه و فوریه نیز علی‌رغم بارش‌هایی که دارند، جزو ماه‌های خوب برای سفر به این کشور هستند؛ زیرا فستیوال‌های متعددی در این ماه‌ها برگزار می‌شود که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید.

 

استفاده از سرویس موبایل در کشور مالزی

در سفر خود به این کشور بهتر است، سیم‌کارت اعتباری مالزی تهیه کنید. این سیم‌کارت‌ها در اکثر نقاط شهر آنتن‌دهی خوبی دارند و شما را دچار مشکل نخواهند کرد. از معروف‌ترین سیم‌کارت‌های اعتباری مالزی می‌توان به سلکوم و ماکسیز اشاره کرد که می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های موبایل و فرودگاه تهیه کنید.

 

مکان‌های دیدنی کشور مالزی

مکان‌های دیدنی کشور مالزی

جاهای دیدنی مالزی کم نیستند و به همین دلیل در یک سفر نمی‌توانید از همه‌ی آن‌ها دیدن کنید. در این بخش سعی کردیم، مهم‌ترین جاهای دیدنی این کشور را در شهرها و مناطق مختلفش به شما معرفی کنیم.

برج‌های دوقلوی پتروناس

برج‌های پتروناس در شهر کوالالامپور، پایتخت مالزی قرار دارند و بلندترین برج‌های دوقلوی جهان هستند. این برج‌ها ۸۸ طبقه دارند و مجهز به ۷۶ آسانسور هستند تا در جابه‌جایی افراد مشکلی ایجاد نشود. بین طبقه‌ی ۴۱ و ۴۲ برج‌ها یک پل اتصالی دو طبقه وجود دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند با استفاده از آن از منظره‌ی وسیع و زیبای شهر نهایت لذت را ببرند. در طبقه‌های ابتدایی برج‌های پتروناس، حدود ۳۰۰ فروشگاه و گالری وجود دارد که برای بازدید چندساعته گزینه‌ی مناسبی است.

غارهای باتو

در کشور مالزی هندوها، بودایی‌ها و مسلمانان کنار هم زندگی می‌کنند. هندوها در بخش‌های وسیعی از این کشور مکان‌های مذهبی خاص خود را دارند و غارهای باتو جزو این مکان‌ها است. در ورودی غار، مجسمه‌ی بزرگ خدای هندوها با رنگ طلایی قرار دارد. داخل غار بافت آهکی دارد و ترکیب این‌ها با هم منظره‌ی جذابی به وجود آورده است.

معبد کک لوک سی

معبد کک لوک بزرگ‌ترین معبد بودایی مالزی است و در سال ۱۹۸۱ میلادی ساخته شده. بسیاری از بودایی‌ها از کشورهای شرق آسیا به مالزی می‌آیند و در این معبد مشغول عبادت می‌شوند. مجسمه‌های متفاوت از خدایان بودایی و کنده‌کاری‌ روی چوب از جذابیت‌های این معبد به حساب می‎‌آیند. معبد کک لوک همچنین باغی بزرگ با مجسمه‌های حیوانات دارد که باعث شده این معبد به یکی از برترین جاذبه‌های مالزی تبدیل شود.

خیابان پتالینگ

خیابان پتالینگ از معروف‌ترین بازارهای خیابانی شهر کوالالامپور است. این خیابان را محله‌ی چینی‌ها نیز می‌نامند. پتالینگ با مغازه‌های مختلفش یکی از پر جنب‌وجوش‌ترین منطقه‌های کوالالامپور است. در این مغازه‌ها سوغاتی‌های مختلف چینی و مالزیایی، خوراکی‌های سنتی و لباس‌های زنانه و چیزهای متنوع دیگر به فروش می‌رسد.

شهر جرج تاون

در شهر جرج تاون مکان‌های تاریخی و آرامگاه‌های زیارتی زیادی وجود دارد. بیشتر مغازه‌ها مربوط به دوران استعمار هستند و از آن‌ها حفاظت می‌شود. معماری متفاوت این مغازه‌ها، چهره‌ی خاصی به شهر داده که شبیه آن در هیچ جای جنوب شرق آسیا وجود ندارد. اکثر مردم این شهر اصالت چینی دارند.

پارک ملی باکو

کسانی که از تفریح در هوای آزاد لذت می‌برند، از دیدن پارک ملی باکو استقبال خواهند کرد. این پارک در ایالت بورنئوی مالزی قرار دارد و از تنوع جانوری بسیاری برخوردار است؛ از جمله نوعی میمون عجیب و کم‌یاب که در این پارک زندگی می‌کند. گردشگران می‌توانند در پیاده‌روهای این پارک قدم بزنند و از تماشای جنگل‌های بارانی، آبشارهای پرتلاطم و سواحل دریایی زیبا لذت ببرند.

جزیره‌ی سیپادان

این جزیره در دریای سِلِب قرار دارد و بهشت غواصان است. جزیره‌ی سیپادان به‌دلیل حیات غنی دریایی، جزو زیباترین مناطق جهان برای غواصی است. در این جزیره بیش از سه هزار گونه ماهی و صد گونه مرجان وجود دارد. اگر به غواصی علاقه دارید، از بازدید سیپادان هرگز غافل نشوید.

 

حمل و نقل عمومی در کشور مالزی

برخی از جاذبه‌های دیدنی مالزی به یکدیگر نزدیک هستند و شما می‌توانید، پیاده به مقصد بعدی بروید. تاکسی یکی از مهم‌ترین وسایل حمل‌ونقل مالزی است. بیشتر تاکسی‌ها مجهز به تاکسی‌متر هستند و در سطح شهرها به رنگ زرد، قرمز، سفید و آبی دیده می‌شوند. یکی دیگر از وسایل نقلیه که برای جا‌به‌جایی خود می‌توانید از آن استفاده کنید، اتوبوس‌ها هستند. برای رفت‌وآمد در مرکز شهر باید از باس بندر و از مرکز شهر به حومه باید از باس اوتاما استفاده کنید. باس تمپاتان نیز اتوبوس محلی است که برای حومه‌ی شهر استفاده می‌شود.

مونوریل از مشهورترین وسیله حمل‌ونقل در مالزی است و به بخش‌های مرکزی شهر دسترسی دارد. یک وسیله‌ی نقلیه‌ی بدون راننده به نام قطار اتوماتیک هم در مالزی وجود دارد که مسیرهای مختلفی را از مرکز شهر طی می‌کند. قطار کلیا اکسپرس راحت‌ترین گزینه برای جابه‌جایی در کشور مالزی است و از ساعت پنج صبح تا یک بامداد فعالیت دارد.

 

غذاهای معروف کشور مالزی

با توجه به تنوع فرهنگی کشور مالزی، غذاهای متنوعی در لیست غذایی این کشور وجود دارد. غذاهای کشور مالزی تند است و مانند غذای ایرانی‌ها با برنج سرو می‌شود.

ناسی لمک (Nasi Lemak)

این غذا جزو غذاهای محبوب خیابانی مالزی است و در همه‌ی رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های این کشور سرو می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده‌ی ناسی لمک برنج، شیره‌ی نارگیل، خمیر میگو، تخم مرغ آب‌پز و سس فلفل هستند. برای طبخ این غذا، همه‌ی مواد با هم ترکیب شده و سپس بخارپز می‌شوند. رستوران‌های سنتی این غذا را به‌جای بشقاب در برگ درخت موز سرو می‌کنند.

باتو مانگ ساتای (Batu Maung Satay)

ساتای کباب لذیذی است که روی آتش با سیخ‌های چوبی پخته می‌شود. این کباب از گوشت خوک، گوساله و بره تهیه می‌شود و برای مزه‌دار کردنش از پیاز، سس‌های متنوع و انواع ادویه‌ها استفاده می‌کنند. در روش سنتی کباب‌ها روی ساقه‌های بامبو پخته می‌شد اما امروزه دیگر از این روش استفاده نمی‌شود.

چار کوی تو (Char Kuey Teow)

این غذا نوعی سوپ است و در مالزی در بیشتر خانه‌ها طبخ می‌شود. مواد استفاده‌شده در این سوپ گوشت، جوانه‌ی گیاهان مختلف، رشته‌های ماکارونی، تخم مرغ و پیاز است. مردم قدیمی و اصیل مالزی این غذا را با گوشت خوک درست می‌کنند.

کوی چیاپ (Koay Chiap)

کوی چیاپ نیز نوعی سوپ است و با گوشت و دل و جگر اردک تهیه می‌شود. کوی چیاپ با سس سویا و ادویه‌های معطر مزه‌دار شده و با رشته‌های فرنگی، تخم مرغ و برنج سرو می‌شود.

آپوم بالیک (Apom Balik)

این غذا یک نوع میان‌وعده بین مردم است. خمیر آپوم بالیک از آرد و تخم مرغ درست می‌شود و داخل آن را با مواد مختلفی مانند انواع گوشت، سیب‌زمینی و سبزیجات پر می‌کنند.

نودل سرخ‌شده

نودل سرخ‌شده یکی از غذاهای معروف کشور مالزی است. این نودل که طعم خیلی تندی دارد از ترکیب موسیر یا پیاز، مقداری سیر و تکه‌های گوشت مرغ یا میگو، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود.

 



دیدگاه ها

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما چیست؟