آفریقای جنوبی

راهنمای سفر به آفریقای جنوبی

  • پرهام مصدق زاده
  • 1402/01/12

راهنمای سفر به آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی کشوری بزرگ و شگفت‌انگیز با سه پایتخت است: پرتوریا، کیپ تاون و ژوهانسبورگ. آفریقای جنوبی هر کسی را با هر تصوری که از سفر شگفت‌انگیز در ذهن داشته باشد، راضی می‌کند. این کشور گویا جهان کوچکی را در دل خود جای داده است.

کشور آفریقای جنوبی در جنوبی‌ترین قسمت قاره‌ی آفریقا قرار دارد. گردشگران زیادی به‌خاطر سواحل زیبا و حیات وحش بی‌نظیر به این کشور سفر می‌کنند. بزرگ‌ترین درخت زنده‌ی بائوباب جهان در آفریقای جنوبی قرار دارد. دیدن این درخت خودش یکی از هدف‌های گردشگری به این منطقه است. طبیعت وحشی و بی‌نظیر این کشور، هر ماجراجویی را به‌سمت خود جذب می‌کند. علاوه بر طبیعت بی‌نظیر، فرهنگ و تاریخ آفریقای جنوبی نیز منحصربه‌فرد است. جمعیت این کشور را آفریقایی‌هایی از قبایل مختلف با فرهنگ‌های متفاوت و ویژه تشکیل می‌دهند.

 

راهنمای سفر به آفریقای جنوبی: نکاتی که باید بدانید

بهتر است چند نکته را قبل از سفر خود به کشور آفریقای جنوبی رعایت کنید:

  • یک اینکه حتماً با دقت به صحبت‌های راهنمای خود در خصوص حفظ امنیت در این کشور گوش دهید.
  • دو اینکه هرگز در شهرهای این کشور بی‌هدف پرسه نزنید؛ زیرا گاهی محل‌های امن فقط یک خیابان یا یک خانه از محل‌های خطرناک فاصله دارند، پس این شهرها جای پرسه زدن نیستند.
  • سوم اینکه قبل از رزرو هتل بیشتر در مورد موقعیت هتل و اطراف آن تحقیق کنید.
  • چهارم اینکه به هیچ عنوان در سفر خود به این کشور لباس و جواهرات گران‌قیمت همراه نبرید.
  • و نکته‌ی آخر اینکه هنگام خرید، مواظب پول‌ نقد خود باشید و پول خود را در ملأعام به نمایش نگذارید.

اگر تمام نکات ذکرشده را رعایت کنید، سفری راحت، لذت‌بخش و امن را تجربه خواهید کرد.

 

زبان رسمی مردم کشور آفریقای جنوبی

این کشور ۱۱ زبان رسمی دارد؛ زبان آفریکانس، انگلیسی و ۹ زبان آفریقایی.

 

واحد پول رسمی کشور آفریقای جنوبی

واحد ارز رسمی این کشور رند است. شما می‌توانید در صرافی‌های معتبر پول خود را به رند تبدیل کنید.

 

اختلاف ساعت آفریقای جنوبی با ایران

آفریقای جنوبی از لحاظ زمانی یک ساعت و نیم عقب‌تر از ایران است. یعنی اگر در ایران ساعت ۱۲:۰۰ ظهر باشد در آفریقای جنوبی ساعت ۱۰:۳۰ صبح است.

 

نوع برق شهری آفریقای جنوبی

برق شهری آفریقای جنوبی ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز است. پریزها و دوشاخه‌ها از نوع M، D و N هستند.

 

شرایط اخذ ویزای توریستی کشور آفریقای جنوبی

ویزای آفریقای جنوبی برای ایرانیان به‌صورت لیبل‌دار صادر می‌شود. شرایط خاصی برای اخذ این ویزا وجود ندارد. برای گرفتن ویزای توریستی این کشور باید از سفارت به‌صورت آنلاین وقت قبلی بگیرید. سفارت آفریقای جنوبی مصاحبه ندارد و فقط برای تحویل مدارک و ثبت اطلاعات به این سفارت مراجعه خواهید کرد.

جواب درخواست شما طی پنج تا ده روز کاری صادر می‌شود. این ویزا حدود ۹۰ روز اعتبار دارد. برای اخذ این ویزا باید حداقل ۵۰ میلیون تومان تمکن مالی داشته باشید و گردش حساب سه ماه آخر خود را به سفارت ارائه دهید. مدارک شما باید به زبان انگلیسی ترجمه و با مهر دارالترجمه رسمی تأیید شود.

 

مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای توریستی آفریقای جنوبی

  • فرم درخواست ویزا که به‌صورت دقیق، تکمیل و امضا شده
  • اصل گذرنامه فعلی با حداقل شش ماه اعتبار و دو صفحه‌ی خالی
  • دو قطعه عکس ۵/۳ در ۵/۴ با پس‌زمینه‌ی‌ سفید
  • دعوت‌نامه در صورت موجود بودن
  • سند ازدواج در صورت موجود بودن
  • مدارک مربوط به تمکن مالی
  • بیمه‌ی‌ مسافرتی معتبر
  • بلیت رفت و برگشت هواپیما
  • واچر هتل

 

کدام ایرلاین‌‌‌ها به کشور آفریقای جنوبی پرواز دارند؟

از ایرلاین‌هایی که به این کشور پرواز دارند، می‌توان به قطر ایرویز، ترکیش ایرلاین، امارات و فلای‌ دبی اشاره کرد. این پروازها در سه فرودگاه این کشور یعنی فرودگاه کیپ تاون، فرودگاه ژوهانسبورگ و دوربان به زمین می‌نشینند. مبدأ پرواز شما از شهرهای مشهد، تهران، تبریز، اصفهان و شیراز است. تمامی این پروازها در دوحه، دبی و استانبول توقف خواهند داشت.

 

بهترین زمان سفر به کشور آفریقای جنوبی

بهترین زمان سفر به کشور آفریقای جنوبی

این کشور آب‌وهوای معتدلی دارد و در بیشتر روزهای سال هوا آفتابی است. تابستان و زمستان آفریقای جنوبی در تضاد با تابستان و زمستان اروپا است. در فصل زمستان هیچ بارشی در این کشور وجود ندارد. بهترین زمان سفر به این کشور با توجه به انتظار و هدف شما از سفرتان متفاوت است.

در ماه‌های نوامبر تا آوریل قسمت‌های غربی این کشور آب‌وهوای گرمی دارد و گزینه‌ی‌ مناسبی برای گشت‌وگذار آن‌هایی است که هوای گرم را ترجیح می‌دهند. در ماه‌های می تا اکتبر در قسمت شرقی هوا سردتر است و برای کسانی که آب‌وهوای سرد را می‌پسندند، گزینه‌ی‌ مناسبی است. فصل بهار مخصوص دیدن نهنگ‌هاست و فصل پاییز مناسب تماشای حیات وحش بکر آفریقا. اوج فصل گردشگری این کشور از ماه دسامبر تا ژانویه است که قیمت‌ها افزایش یافته و اقامتگاه‌ها پر از مسافر می‌شود.

 

سرویس موبایل در کشور آفریقای جنوبی

پوشش‌دهی آنتن موبایل در تمام مناطق این کشور بسیار خوب است. شما می‌توانید از فرودگاه‌ها سیم‌کارت این کشور را خریداری کنید. با استفاده از اینترنت این سیم‌کارت‌ها شما به تمامی شبکه‌های اجتماعی خود دسترسی خواهید داشت.

 

مکان‌های دیدنی کشور آفریقای جنوبی

کشور آفریقای جنوبی ترکیبی از چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد طبیعی و سازه‌های معماری خاص ساخت بشر است. ابتدا از معرفی جاذبه‌های شهر کیپ تاون که جزو زیباترین شهرهای این کشور است شروع می‌کنیم. طبیعت بکر و زیبای این شهر، دریاها و رشته‌کوه‌‌های سرسبزش حتماً شما را به‌سمت خود جذب خواهد کرد.

کیپ‌تاون؛ از کوه تیبل تا آبشار ویکتوریا

برای دیدن زیبایی‌های کیپ تاون به کوه تیبل بروید و از آنجا کل شهر را تماشا کنید. در دامنه‌های این کوه، باغ گیاه‌شناسی به نام کریستن بوش قرار دارد. گیاهان موجود در این باغ، تک و خاص هستند و در فهرست میراث طبیعی یونسکو ثبت شده‌اند. سواحل شهر کیپ تاون نیز جذاب و دیدنی هستند. وقتی در این ساحل‌های زیبا قدم می‌زنید، می‌توانید نهنگ‌های در حال شنا کردن را ببینید. اگر در زمان مناسبی به ساحل رفته باشید، شانس دیدن پنگوئن‌ها را نیز خواهید داشت.

یکی ‌دیگر از جاذبه‌های مهم شهر کیپ تاون، آبشار ویکتوریا و آلفرد است. این آبشارها شباهت زیادی به اسکله‌ی ماهیگیری سانفرانسیسکوی آمریکا دارند. در اطراف این آبشارها، رستوران‌هایی برای خوردن غذاهای خوشمزه وجود دارد.

پارک ملی کروگر (Kruger National Park)

این پارک جزو پارک‌های قدیمی و حفاظت‌شده‌ی آفریقای جنوبی است. اگر به حیات وحش علاقه دارید، بازدید از پارک کروگر را در لیست گردش خود قرار دهید. در این پارک حیواناتی مانند شیر، کرگدن، فیل و بوفالو زندگی می‌کنند. در این پارک می‌توانید انواع صخره‌های باستانی با نقاشی‌های بی‌نظیر مربوط به زمان‌های خیلی دور را ببینید. برای اقامت مسافران، کلبه‌های کاه‌گلی به سبک سنتی و خانه‌های لوکس و کمپ‌های استراحتی در نظر گرفته شده است.

خانهی ماندلا

این خانه در منطقه‌ی سووتو ژوهانسبورگ قرار دارد. نلسون ماندلا، نخستین رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی و رهبر مقاومت این کشور در این خانه زندگی می‌کرد. خانه‌ی ماندلا در سال ۱۹۴۵ ساخته شده. روی دیوارها و نمای بیرونی خانه، سوراخ‌هایی است که از حملات کوکتل موتولف به جا مانده است. در داخل خانه، یادگاری‌ها و اثاثیه‌ی ماندلا مانند عکس‌ها، کمربند قهرمانی جهان و غیره برای بازدید وجود دارد.

غارهای کنگو (Cango Caves)

غار کنگو از جاذبه‌های توریستی شگفت‌انگیز آفریقای جنوبی است. این جاذبه از چندین غار تشکیل شده که غار اصلی غار کنگو نام دارد. این غار از جنس سنگ‌های آهکی پریکامبرین است و سیستم وسیعی از تونل‌ها و تالارهای به هم پیوسته دارد. کنگو در سال ۱۷۸۰ توسط کشاورزی محلی به نام جاکوب فان زیل کشف شد. گردشگران زیادی از سراسر جهان برای بازدید از غار کنگو به این کشور سفر می‌کنند.

باغ وحش ژوهانسبورگ

این باغ وحش از جاذبه‌های پرطرفدار آفریقای جنوبی است. در ژوهانسبورگ می‌توانید حیات وحش را از نزدیک ببینید. این باغ وحش با داشتن بیش از ۳۲۰ گونه و ۲۰۰۰ حیوان از بزرگترین و کامل‌ترین باغ وحش‌های جهان است. هدف احداث باغ وحش ژوهانسبورگ، حفظ گونه‌هایی است که در خطر انقراض هستند.

 

حمل‌ونقل عمومی در آفریقای جنوبی

این کشور در سال‌های اخیر زیرساخت‌های حمل‌ونقل خود را توسعه داده است و برای مسافران خود این امکان را فراهم کرده که به‌راحتی تردد کنند. سیستم حمل‌ونقل این کشور شامل هواپیما، قطار، اتوبوس، تاکسی مینی‌بوسی، مترو و تاکسی است. از هواپیما می‌توانید برای سفر از یک شهر به شهر دیگر استفاده کنید. فرودگاه بین‌المللی کیپ تاون به اکثر شهرهای کشور آفریقای جنوبی پرواز دارد.

گزینه‌ی‌ بعدی برای حمل‌ونقل در این کشور، قطارهای مسافربری مانند شوشولوزا میل است که بین شهرهای بزرگ رفت‌وآمد می‌کنند. مترو نیز برای جابه‌جایی گزینه‌ی‌ مناسبی است و روزانه حدود ۶۰۰ هزار مسافر با آن در داخل شهرها تردد می‌کنند. اتوبوس ارو گلدن (Arrow Golden)، یکی دیگر از گزینه‌های حمل‌ونقل در این کشور است. مسافران در ایستگاه‌های اتوبوس می‌توانند سوار اتوبوس شده و در مقصد بعدی پیاده شوند. بیش از ۱۰۰۰ اتوبوس در ۱۳۰۰ مسیر این کشور مشغول فعالیت هستند.

شما برای تردد در شهرها می‌توانید از تاکسی نیز استفاده کنید. تاکسی‌ها همیشه در دسترس مسافران قرار دارند. کرایه‌های هر شرکت تاکسیرانی متفاوت از دیگری است. در حالت کلی به ازای هر کیلومتر، از شما۱۰ رند هزینه دریافت می‌کنند.

 

معروف‌ترین غذاهای کشور آفریقای جنوبی

غذاهای کشور آفریقای جنوبی ترکیبی از غذاهای محلی خود آفریقا، غذاهای هلندی، انگلیسی، اسلامی، مالایی و هندی است. قبل از دوران استعمار، بومی‌های آفریقایی از سبزیجات و انواع خورشت و حبوبات تغذیه می‌کردند. در سال ۱۶۰۰ هلندی‌ها، آلمانی‌ها و انگلیسی‌ها از راه رسیدند و تکنیک‌ آشپزی خود را وارد فرهنگ غذایی این کشور کردند. در ادامه چند غذای معروف آفریقای جنوبی را معرفی می‌کنیم.

چاکالاکا (Chakalaka)

این غذا از نخود پخته، ادویه‌های مخصوص، پیاز، سیر، روغن، زنجبیل، چیلی سبز و پودر کاری تهیه می‌شود. چاکالاکا در اوج سادگی بسیار خوشمزه است.

پپ (Pap)

پپ یکی از غذاهای مهم سبد غذایی مردم کشور آفریقای جنوبی است. این غذا پوره‌ی ذرت است و برای غلیظ کردن سس‌های باربیکیو و تهیه‌ی‌ نان‌های سنتی از آن استفاده می‌کنند.

بوئرورس (Boerewors)

بوئرورس، سوسیس دست‌ساز خانگی است که با کیفیت بسیار بالا درست می‌شود. در باربیکیوهای محلی آفریقای جنوبی، این سوسیس‌ها با مقدار زیادی گوشت تازه و نیم‌پز و ادویه‌ی مخصوص تهیه می‌شود.

خوراک مرغ و کاری دوربان (Durban Chiken Curry)

این غذا نوعی خورشت است که با برنج یا نان ذرت سرو می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن فیله‌ی مرغ تازه، ادویه‌ی کاری، شیر، آرد سفید، تخم مرغ، نمک و فلفل است.

خوراک گوشت بوبوتی (Beef Bobotie)

این غذای لذیذ جزو غذاهای اصیل آفریقای جنوبی است. مواد استفاده‌شده در این غذا گوشت گاو چرخ‌شده، ادویه‌ی برگ‌های معطر، کره، سیر، پیاز، زردچوبه، کاری، نان سوخاری، شیر، آب‌لیمو، فلفل سیاه، برگه زردآلو، سیب، انگور و بادام است.

 

 



دیدگاه ها

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما چیست؟