سوئیس

راهنمای سفر به سوئیس

  • پرهام مصدق زاده
  • 1401/12/01

راهنمای سفر به کشور سوئیس

اسم سوئیس که به میان می‌آید، ناخودآگاه ذهن‌مان جاهای فوق‌العاده سرسبز و زیبا را تصور می‌کند. سوئیس سرزمین مناظر طبیعی رویایی است. این کشور در قاره‌ی اروپا قرار دارد و پایتخت آن شهر برن است. سوئیس از شمال با آلمان، از شرق با اتریش و لیختن اشتاین، از جنوب با ایتالیا و از غرب با فرانسه همسایه است. قله‌های سر به فلک کشیده، چمنزارها و دریاچه‌های زیبا مناظری هستند که در سفر خود به این کشور از دیدن آن‌ها لذت خواهید برد.

سوئیس علاوه بر طبیعت رویایی‌اش، آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری در شهرهایی مانند زوریخ، بازل، ژنو و لوزان دارد. موزه‌ی این شهرها در سطح جهان بی‌نظیر هستند. به‌علاوه سوئیس پر از شهرهای کوچک قرون وسطایی است که بعید است آن‌ها را ببینید و فراموش کنید. این کشور از امنیت و نظم بالایی برخوردار است. مردم این سرزمین هم خونگرم‌اند و برخورد خوبی با گردشگران دارند. موارد ذکرشده تنها بخش کوچکی از جاذبه‌های این سرزمین رویایی است.

واحد پول کشور سوئیس

فرانک، ارز رسمی کشور سوئیس است. با همراه داشتن پول این کشور، سفر راحت‌تری پیش رو خواهید داشت.

 

زبان رسمی مردم کشور سوئیس

سوئیس کشوری چندزبانه است و چهار زبان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانش در آن به رسمیت شناخته می‌شوند. زبان آلمانی، زبان اول مردم سوئيس است. در قسمت‌های شمالی و مرکزی مردم آلمانی صحبت می‌کنند. زبان آلمانی سوئیسی چهار گویش محلی دارد ولی در مکاتبه‌ها از زبان آلمانی استاندارد استفاده می‌کنند.

 

اختلاف ساعت کشور سوئیس با ایران

سوئیس دو ساعت و نیم از ایران عقب‌تر است، یعنی اگر در ایران ساعت ۱۲ ظهر باشد در سوئیس ساعت ۹:۳۰ صبح است.

 

نوع برق شهری کشور سوئیس

برق شهری در سوئیس ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز است. دوشاخه‌ها و پریزها از نوع J هستند.

 

مدارک لازم برای اخذ ویزای توریستی سوئیس

برای سفر به این کشور باید ویزای شینگن داشته باشید. از این ویزا علاوه بر هدف گردشگری، برای اهداف دیگری مانند درمان، ملاقات دوستان و هر نوع سفر کوتاه‌مدت دیگر می‌توان استفاده کرد. با داشتن ویزای شینگن، به‌جز سوئیس می‌توانید به دیگر کشورهای حوزه‌ی شینگن نیز سفر کنید.

فرآیند اخذ ویزای توریستی سوئيس نسبت به سایر کشورهای حوزه‌ی شینگن زمان کمتری می‌برد. برای تسریع در روند کار خود می‌توانید از سفارت سوئيس کمک بگیرید. همچنین ویزای توریستی سوئیس از ویزاهایی است که کمتر ریجکت می‌شود. ارائه‌ی اطلاعات کامل و دقیق از طرف متقاضی باعث می‌شود، روند دریافت ویزا دچار مشکل نشود. اخذ ویزای توریستی سوئیس در شرایط مختلف، متفاوت است. مثلاً کسانی که دعوتنامه دارند، شانس بیشتری برای اخذ ویزا دارند. البته بدون داشتن دعوتنامه هم می‌توانید به این کشور سفر کنید اما روند دریافت ویزا طولانی‌تر خواهد بود.

همه‌ی مدارک باید به انگلیسی ترجمه شوند و نیازی به تأییدیه‌ی دادگستری و امور خارجه نیست. مدارک موردنیاز عبارت‌اند از:

۱. اصل گذرنامه با امضا، به‌همراه گذرنامه‌های قبلی.

الف) مدت اعتبار حداقل ۶ ماه از تاریخ ورود

ب) ارائه‌ی گذرنامه‌ی جداگانه برای هر نفر

ج) داشتن دو صفحه سفید روبه‌روی هم

۲. دو قطعه عکس ۵/۳*۵/۴، تمام‌رخ با زمینه‌ی سفید، حداکثر برای ۶ ماه اخیر. این عکس نباید با عکس پاسپورت و ویزاهای قبلی یکی باشد.

۳. اصل و ترجمه‌ی شناسنامه به‌همراه کپی از همه‌ی صفحات آن

۴. اصل گواهی حساب بانکی با مهر و امضای بانک فقط به زبان انگلیسی

زمان صدور گواهی حساب بانکی باید حداکثر ۱۰ روز قبل از تاریخ تحویل مدارک به سفارت باشد و سایز پرینت بانکی هم باید A4 باشد.

الف) حساب‌های جاری: کارکرد سه ماه اخیر به زبان انگلیسی

ب) گواهی تمکن به زبان انگلیسی برای سپرده‌های بانکی به‌همراه گردش سه‌ماهه‌ی سود به زبان انگلیسی با مهر شعبه و امضای بانک

ج) حداقل موجودی حساب یا سپرده برای هر نفر باید سه میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) باشد.

۵. اصل و ترجمه‌ی سند مالکیت

۶. اصل و ترجمه‌ی مدارک شغلی:

الف) پزشکان: پروانه‌ی مطب یا حکم کارگزینی از بیمارستان، پروانه‌ی دائم پزشکی، کارت نظام پزشکی.

ب) وکلا: پروانه‌ی وکالت.

ج) مشاغل دولتی: حکم کارگزینی، آخرین فیش حقوقی یا نامه از سازمان مربوطه با ذکر مدت اشتغال، سمت، میزان حقوق دریافتی، تأییدیه‌ی‌ مرخصی و سابقه‌ی بیمه‌ی تأمین اجتماعی با مهر سازمان

د) بازنشسته‌ها: ارائه‌ی حکم بازنشستگی، ارائه‌ی آخرین فیش حقوقی

ه) مشاغل غیردولتی: گواهی اشتغال به کار از شرکت مربوطه به‌همراه فیش حقوقی و سابقه‌ی بیمه‌ی تأمین اجتماعی با مهر سازمان

و) در صورت خویش‌فرما بودن: جواز کسب / آخرین آگهی تغییرات

ی) معلمان، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه: اصل حکم کارگزینی یا گواهی اشتغال به کار به‌همراه فیش حقوق و سابقه‌ی بیمه‌ی تأمین اجتماعی با مهر سازمان

 ز) دانش‌آموزان و دانشجویان: اصل و ترجمه‌ی نامه‌ی اشتغال به تحصیل

برای دانش‌آموزانی که در سال تحصیلی قصد سفر دارند، علاوه بر نامه‌ی اشتغال به تحصیل، ارائه‌ی اصل و ترجمه‌ی رضایت‌نامه‌ی‌ کتبی از مدیریت مدرسه با ذکر تاریخ سفر الزامی است.

۷. برای فرزندان زیر ۱۸ سال که بدون همراهی یکی از والدین سفر می‌کنند رضایت‌نامه‌ی محضری الزامی است. لازم به ذکر است رضایت‌نامه‌ی محضری علاوه بر ترجمه به تأیید دادگستری و امور خارجه نیاز دارد.

۸. اصل و ترجمه‌ی مدارک شغلی و مالی همسر برای خانم‌های خانه‌دار

  • حضور همه‌ی مسافران جهت انگشت‌نگاری در سفارت الزامی است.
  • فرم مشخصات فردی باید تکمیل شود.
  • اصل مدارک تا زمان بازگشت مسافر از سفر، نزد آژانس باقی می‌ماند.
  • مبلغ ضمانت‌نامه‌ی بانکی توسط آژانس بسته به مدارک، به مسافران اعلام می‌شود.
  • همه‌ی مدارک باید دو سری و در برگه‌ی A4 کپی شوند.
  • با توجه به مدارک ارائه‌شده و نظر سفارت ممکن است مدارک دیگری از مسافر درخواست شود که تهیه و ارائه‌ی آن‌ها جهت اخذ ویزا الزامی است.

 

کدام ایرلاین‌ها به سوئیس پرواز دارند؟

برای سفر به سوئیس از خدمات شرکت‌های هواپیمایی ترکیش ایرلاین و امارات استفاده کنید. تمامی پروازها غیرمستقیم هستند و پرواز شما در فرودگاه بین‌المللی زوریخ فرود می‌آید. این فرودگاه بزرگ‌ترین فرودگاه بین‌المللی کشور سوئیس است. شما در پرواز به سوئیس حدود ۸ ساعت و ۴۰ دقیقه در هواپیما خواهید بود. برای اطلاعات بیشتر درمورد پروازها می‌توانید از کادر حرفه‌ای آژانس رویاگشت مشاوره بگیرید.

 

بهترین زمان سفر به کشور سوئیس

هر فصلی در سوئیس جاذبه‌های خاص خود را دارد. در فصل‌های تابستان و زمستان، گردشگران زیادی به این کشور می‌آیند. در ماه‌های سرد سال، دامنه‌ی کوه‌‌ها پر از اسکی‌باز‌ها و اسنوبوردرها است. با ثابت شدن دمای هوا در فصل تابستان، بسیاری از بزرگ‌ترین و بهترین فستیوال‌های اروپایی در این کشور گردشگران را به‌سمت خود جذب می‌کنند. به‌طور کلی، بهترین زمان سفر به این کشور از ماه ژوئن تا آگوست است که مصادف با خرداد تا شهریور می‌شود. بسته به اینکه با چه هدفی به سوئیس سفر می‌کنید و قصد دیدن کدام بخش از این کشور را دارید، زمان مناسب شما متفاوت خواهد بود.

 

مکان‌های دیدنی کشور سوئیس

کشور سوئيس با داشتن طبیعت بکر و زیبا و اماکن تاریخی جزو زیباترین کشورهای جهان است. این کشور بین گردشگران جزو پرطرفدارترین مقصد‌های گردشگری است. در ادامه چند مکان دیدنی این کشور را معرفی می‌کنیم.

روستای هایدی

روستای هایدی منطقه‌ای زیبا است که نویسنده‌ی کتاب داستان هایدی، کودکی خود را در آن گذرانده. امروزه این روستا جزو جاذبه‌های گردشگری ادبی سوئیس است و کتاب‌دوستان و اهالی داستان و ادبیات را جذب خود می‌کند. چشم‌اندازهای فوق‌العاده و به‌یادماندنی کوه‌های آلپ ارزش دیدن این روستای کوچک را چندبرابر می‌کند.

دریاچه‌ی ژنو یا دریاچه‌ی لمان

این دریاچه در سوئیس به اسم دریاچه‌ی ژنو و در فرانسه به اسم دریاچه‌ی لاک لمان شناخته می‌شود. این دریاچه به‌دلیل منظره‌ی خیره‌کننده‌اش از کوه‌های پر از برف آلپ و تاکستان‌های وسیعش در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این منطقه جزو مناطق لوکس سوئیس محسوب می‌شود. مثلاً ثروتمندان آمریکایی برای فرار از گرمای تابستان کشور خود، خانه‌های زیبایی را کنار این دریاچه ساخته‌اند. دامنه‌ها منطقه‌ای عالی برای اسکی و زیپ لاین هستند. علاوه بر این، در دریاچه می‌توان ماهیگیری و قایق‌سواری کرد. گردشگران در هر سنی که باشند، دریاچه‌ی ژنو تفریحاتی برا آن‌ها دارد.

آبشار راین

آبشار راین بزرگ‌ترین آبشار اروپا است. در روزهای تابستان، قطره‌های پخش‌شده از آبشار، رنگین‌کمان‌های زیبایی را در اطراف آن به وجود می‌آورد. اگر جزو افرادی هستید که به آبشارها علاقه دارید، نباید دیدن این آبشار باشکوه اروپایی را از دست بدهید. در ماه‌های تابستان با قایق‌سواری می‌توانید تا نزدیکی آبشار بروید. در اطراف آبشار راین امکان صخره‌نوردی امن برای کودکان و نوجوانان و زمینی برای پیاده‌روی وجود دارد.

قلعه‌ی شیلون

این قلعه در حاشیه‌ی دریاچه‌ی ژنو قرار دارد و پربازدیدترین بنای تاریخی کشور سوئیس است. قلعه‌ی شیلون یا چیلون در قرن نهم میلادی ساخته شد. این قلعه روی زمین صخره‌ای قرار دارد و تنها راه ارتباط آن با روستا، یک پل است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این قلعه، تاکستان‌های تراس‌بندی‌شده‌ی لاوکس است. از اوایل قرن نوزدهم میلادی تاکنون این قلعه به شکل موزه درآمده است.

کتابخانه‌ی صومعه‌ی سنت گال

کتابخانه‌ی صومعه قدیمی‌ترین کتابخانه‌ی سوئیس است که کتاب‌های خاصی در آن وجود دارد. سالن کتابخانه را به سبک باروک طراحی شده است. معماری داخلی آن ترکیبی از طلا، گچ‌کاری و نقاشی‌های زیبا است. این کتابخانه جزو غنی‌ترین کتابخانه‌های قرون وسطی در جهان است و ۲۱۰۰ نسخه‌ی خطی دارد که قدمتشان به قرن ۸ تا ۱۵میلادی برمی‌گردد. این بنا جزو زیباترین بناهای سنت گال سوئیس است که سالانه گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند.

موزه‌ی ملی سوئیس

موزه‌ی ملی سوئیس از شناخته‌شده‌ترین موزه‌های این کشور است و از دیگر کشورهای دنیا نیز آثاری تاریخی را در خود جای داده است. بنای این موزه قلعه‌مانند است. این موزه ۸۴۰ هزار اثر گوناگون از تاریخ سوئیس دارد. اتاق‌ها و تالارهای موزه اطلاعات جامعی را درباره‌ی فرهنگ و تاریخ این کشور در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

در دل نمایشگاه، ویترینی با ۶۰ اثر تاریخی وجود دارد که داستان‌ها و ماجراهای زوریخ را روایت می‌کند. تالار اسلحه از دیگر بخش‌های این موزه است. فردیناند هودلر در قرن نوزدهم روی دیوارهای موزه نقاشی‌های باشکوهی کشیده است. موزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر باز است و با تهیه‌ی بلیت ورودی می‌توان از آن دیدن کرد.

 

حمل‌ونقل عمومی در کشور سوئیس

سوئیس کشوری مدرن و پیشرفته است و سیستم حمل‌ونقل بسیار کارآمدی دارد. شما با استفاده از قطار، تراموا، اتوبوس، تاکسی و حتی قایق می‌توانید به سراسر این کشور سفر کنید. به‌دلیل سیستم پیشرفته‌ی حمل‌ونقل این کشور، گردشگران علاقه دارند برای رفت‌وآمد خود از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند، زیرا می‌دانند سفرشان لذت‌بخش و بدون دردسر خواهد بود.

شبکه‌ی حمل‌ونقل ریلی سوئیس بسیار پیشرفته است و شما را به هر جایی که بخواهید، خواهد برد. قوانین حمل‌ونقل سوئيس کمی با کشورهای دیگر تفاوت دارد. به‌عنوان مثال بلیت قطار را باید قبل از سوار شدن تهیه کنید، زیرا امکان خرید بلیت درون قطار وجود ندارد. می‌توانید در ابتدای سفر خود یک کارت Swiss Pass بخرید. با داشتن این کارت می‌توان از تمامی وسیله‌های حمل‌ونقل استفاده کرد و از تخفیف‌های آن بهره مند شد.

در تمامی ایستگاه‌های تاکسی، ایستگاه‌های قطار، مراکز خرید و نزدیک دانشگاه‌های سوئیس، تاکسی‌ها آماده‌ی خدمات‌رسانی هستند. البته اگر در سوئیس کار ضروری ندارید از تاکسی استفاده نکنید، زیرا نسبت به سایر وسایل حمل‌و‌نقل عمومی هزینه‌ی بالایی دارد.

تراموا یکی از کاربردی‌ترین وسایل حمل‌ونقل در سوئیس است. در سوئیس هشت شهر از تراموا استفاده می‌کنند: بازل، برن، بکس، ژنو، لوزان، نوشاتل و زوریخ. این سیستم در اکثر محله‌های این شهرها وجود دارد.

سوئیس بهشت دوچرخه‌سواران است. شما می‌توانید دوچرخه‌ی خود را به‌راحتی با اتوبوس یا قطار حمل کنید. فقط کافی است یک بلیت دوچرخه داشته باشید. دوچرخه یکی از بهترین شیوه‌های سفر درون‌شهری در این کشور است.

غذاهای معروف کشور سوئیس

غذاهای معروف کشور سوئیس

فرهنگ غذایی سوئیس تحت‌تأثیر غذاهای آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی است. در هر منطقه از کشور سوئیس غذاها را طبق سلیقه و طبع خود کمی دستکاری کرده‌اند. البته ناگفته نماند که غذاهای سوئیسی از غذاهای کشورهای همسایه‌شان کمی خوشمزه‌تر هستند. در سفر خود به این کشور حتماً خاطرات خوبی از غذاها خواهید داشت. در ادامه چند مورد از غذاهای سوئیسی را معرفی می‌کنیم.

فوندوی پنیری (Cheese Fondue)

این غذا از پنیر آب‌شده، سیر، آرد ذرت و شربت گیلاس تهیه می‌شود. تکه‌ی کوچکی از نان را با چنگال داخل فوندو فرو کرده و آن را میل می‌کنند. این غذا را داخل ظرف سرامیکی خاصی که زیر آن شعله‌ی کوچکی وجود دارد، سرو می‌کنند. این ظرف و شعله، دمای فوندو را ثابت نگه می‌دارند.

ماکارونی آلپی (Alpine Macaroni)

این غذا اولین بار توسط روستاییان سوئیسی طبخ شد. مواد اصلی این غذا، ماکارونی، پنیر و پیازداغ است که گاهی اوقات در کنار آن سیب‌زمینی پخته هم سرو می‌شود. خوردن این غذا را به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که پاستا دوست دارند.

بیرچر میوزلی (Bircher muselli)

این غذا به‌عنوان صبحانه سرو می‌شود. بیرچر ابداع شخصی به اسم دکتر بنر است. مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن دانه‌های جوی له‌شده، میوه، آجیل، آبلیمو و شیر است.

برش گوشت (Zurcher geschnetzeltes)

ترجمه‌ی این غذا برش گوشت به‌روش زوریخ است. این غذا از قطعه‌های باریک گوشت یا جگر گوساله تهیه می‌شود. گوشت با قارچ و پیاز پخته شده و همراه نودل یا برنج سرو می‌شود.

ریزوتوی زعفران (Saffron Risotto)

زعفران در کانتون سوئیس پرورش داده می‌شود. ریزوتوی زعفران از طبخ برنج ریزوتو با پیاز، استاک، رشته‌های زعفران و پنیر تهیه می‌شود.

توپ پنیری سرخ‌شده (Malakoff)

خوردن این غذا را به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که علاقه‌ی زیادی به پنیر دارند. این غذا توپ‌های پنیری است که سرخ شده و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. بهترین نوع این غذا در روستاهای ایسین، بگینس، بورسین و لوینس تهیه می‌شود. توپ‌های پنیری را با ترشی پیاز و سس خردل سرو می‌کنند.



دیدگاه ها

لطفا دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما چیست؟